TEMATY ZAJĘĆ
⇒ Zajęcia prowadzone są on-line metodą warsztatową. Oprócz rozmowy uczestnicy będą wykonywać samodzielnie lub w grupach zadania i ćwiczenia. To pozwoli na uniknięcie nudy zajęć przed komputerem i skupienie się na temacie spotkanie. W ten sposób również weryfikujemy wiedzę uczestników, wyłapujemy błędne przekonania i pobudzamy do refleksji nad omawianymi tematami.
⇒ Warsztaty realizowane są w trakcie 18 lekcji – 9 spotkań trwających 90 minut. Maksymalna wielkość grupy to 20 osób.
⇒ Materiały edukacyjne (filmy, zdjęcia, rekomendowane strony internetowe, itp) dostosowane są do wieku uczestników.
⇒ Wymagania sprzętowe – urządzenie z kamerą i mikrofonem (komputer, tablet, telefon), dostęp do internetu. Zajęcia będą prowadzone na platformie zoom.
⇒ Uczestnicy mają możliwość zadawania pytań poza zajęciami, w tym anonimowo, a odpowiedzi będą prezentowane wszystkim podczas spotkania.
Plan spotkań:
Spotkanie I
Wstęp. Spisanie kontraktu obowiązującego uczestników, gwarantującego bezpieczną przestrzeń. Omówienie zakresu zagadnień poruszanych na zajęciach. Oczekiwania uczestników.
Ćwiczenia językowe. Jak język, którego używamy wpływa na nasze myślenie i mówienie o emocjach, uczuciach i cielesności. Jaką różnicę robi używanie słownictwa medycznego, wulgarnego lub infantylnego w odniesieniu do seksualności. Jak rozmawiać z drugą osobą, żeby być zrozumianym.
Spotkanie II
Kilka słów o dojrzewaniu. Czym jest dojrzewanie i jakie są jego fazy? Jakie emocje i uczucia towarzyszą dojrzewaniu?
Dojrzewanie psychiczne i emocjonalne – plusy i minusy bycia nastolatkiem. Potencjał okresu dojrzewania.
Spotkanie III
Jak dojrzewają dziewczyny?
Jak zmienia się ciało? Jak o siebie dbać w tym okresie?
Budowa ciała kobiety – ciałopozytywność, różnorodność, akceptacja.
Miesiączka – wiedza niezbędna dla dziewczyn i dla chłopców.
Spotkanie IV
Jak dojrzewają chłopcy?
Jak zmienia się ciało? Jak o siebie dbać w tym okresie?
Budowa ciała mężczyzny – ciałopozytywność, różnorodność, akceptacja.
Męskie problemy i dylematy w okresie dojrzewania.
Spotkanie V
Jak stworzyć dobry związek? Po co ze sobą chodzimy? Jakie zachowania są pożądane w związku, a jakie niedopuszczalne.
Czym jest miłość, a czym zakochanie. Co wpływa na nasze uczucia i wybory. Kto nam się podoba, w kim się zakochujemy, z kim wchodzimy w relacje intymne?
Co innego oprócz seksu można robić, by pokazać, że się kocha?
Jak sobie radzić ze złamanym sercem.
Czy jest się już gotowym na „pierwszy raz” i czym tak naprawdę jest ten mityczny „pierwszy raz”. Kiedy według prawa można podejmować kontakty seksualne? Jak się do tego zabrać „ż głową”? Dobre i kiepskie powody podjęcia współżycia.
Porozmawiamy też o asertywności, czyli jak nie ulec presji środowiska rówieśniczego w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu współżycia.
Spotkanie VI
Co oprócz przyjemności może przynieść seks, czyli o chorobach przenoszonych drogą płciową. O odpowiedzialności za zdrowie swoje i drugiej osoby. Omówienie wybranych chorób. Czym jest wirus HPV? Czym jest wirus HIV? Jak można się nimi zakazić? Czym jest AIDS? Jak zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Czym tożsamość płciowa i orientacja psychoseksualna? Co to jest norma seksualna?
Nieheteroseksualność – fakty i mity.
Jaki wizerunek kobiety i mężczyzny kreują media? Jak to wpływa na sposób, w jaki postrzegamy siebie i innych. Podjęty zostanie temat dotyczący seksualizacji dziewcząt i chłopców i związanych z tym zagrożeń. Porozmawiamy też o stereotypie płci.
Spotkanie VII
O antykoncepcji. Kiedy i jak podjąć rozmowę dotyczącą „zabezpieczania się”, wspólna odpowiedzialność za wybór metody i tego konsekwencje.
Omówione zostaną następujące tematy: czym jest antykoncepcja i do czego służy, jakie cechy powinna mieć dobra antykoncepcja, miesięczny cykl kobiecy, rodzaje antykoncepcji: naturalna, mechaniczna, chemiczna, hormonalna, ich wady i zalety, wskazania zdrowotne, wskaźnik Pearl’a.
Ciąża. Jak dochodzi do zapłodnienia. Czym jest i jak działa test ciążowy.
„Jestem w ciąży” – i co dalej? Kogo poprosić o wsparcie i pomoc? Omówienie hipotetycznej sytuacji i możliwych opcji dalszego działania. Jakie konsekwencje niesie ze sobą ciąża dla dziewczyny, a jakie dla chłopaka?
Spotkanie VIII
Zagrożenia związane z pornografią, cyberbullingiem i groomingiem.
Cyberprzemoc. Na jakich zasadach można utrwalać wizerunek drugiej osoby i umieszczać go w sieci? Konsekwencje zamieszczania nienawistnych lub poniżających materiałów w sieci. Jak bronić się przed przemocą w sieci? Jak nie być internetowym przestępcą?
Kiedy możemy być ofiarą uwodzenia w sieci i jak się wtedy zachować. Sygnały ostrzegawcze.
Czym jest pornografia? Jaką funkcję pełni w życiu młodego człowieka? Czy z filmów pornograficznych można czerpać wiedzę? Jak pornografia kształtuje nasze wyobrażenia o: seksie, wyglądzie partnerki/partnera, relacjach międzyludzkich? W tym kontekście znów odwołamy się do problemu seksualizacji kobiet i mężczyzn. Porozmawiamy o zagrożeniach związanych z pornografią, szczególnie, jeśli chodzi o pokazywanie sytuacji przemocowych i nierealnych.
Spotkanie IX
Granice, na które możemy sobie pozwolić w relacjach z innymi. Czym jest asertywność? Kiedy warto i należy być asertywną/asertywnym? Jak radzić sobie w sytuacjach, kiedy ktoś przekracza nasze granice? O rodzajach przemocy i sposobach radzenia sobie w takich sytuacjach. Jak uniknąć molestowania, jak je przerwać i gdzie zwrócić się o pomoc.
Podsumowanie kursu. Odpowiedź na ostatnie pytania.