TEMATY ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone są on-line metodą warsztatową. Oprócz rozmowy uczestnicy będą wykonywać samodzielnie lub w grupach zadania i ćwiczenia. To pozwoli na uniknięcie nudy zajęć przed komputerem i skupienie się na temacie spotkanie. W ten sposób również weryfikujemy wiedzę uczestników, wyłapujemy błędne przekonania i pobudzamy do refleksji nad omawianymi tematami.

Warsztaty realizowane są  w trakcie 18 lekcji – 9 spotkań trwających 90 minut. Maksymalna wielkość grupy to 20 osób.

Materiały edukacyjne (filmy, zdjęcia, rekomendowane strony internetowe, itp) dostosowane są do wieku uczestników.

Wymagania sprzętowe – urządzenie z kamerą i mikrofonem (komputer, tablet, telefon), dostęp do internetu. Zajęcia będą prowadzone na platformie zoom.

Uczestnicy mają możliwość zadawania pytań poza zajęciami, w tym anonimowo, a odpowiedzi będą prezentowane wszystkim podczas spotkania.

Plan spotkań: 

Spotkanie I

Wstęp. Spisanie kontraktu obowiązującego uczestników, gwarantującego bezpieczną przestrzeń. Omówienie zakresu zagadnień poruszanych na zajęciach. Oczekiwania uczestników.

Ćwiczenia językowe. Jak język, którego używamy wpływa na nasze myślenie i mówienie o emocjach, uczuciach i cielesności. Jaką różnicę robi używanie słownictwa medycznego, wulgarnego lub infantylnego w odniesieniu do seksualności. Jak rozmawiać z drugą osobą, żeby być zrozumianym.

Spotkanie II

Kilka słów o dojrzewaniu. Czym jest dojrzewanie i jakie są jego fazy? Jakie emocje i uczucia towarzyszą dojrzewaniu?

Dojrzewanie psychiczne i emocjonalne – plusy i minusy bycia nastolatkiem. Potencjał okresu dojrzewania.

Spotkanie III

Jak dojrzewają dziewczyny?

Jak zmienia się ciało? Jak o siebie dbać w tym okresie?

Budowa ciała kobiety – ciałopozytywność, różnorodność, akceptacja.

Miesiączka – wiedza niezbędna dla dziewczyn i dla chłopców.

Spotkanie IV

Jak dojrzewają chłopcy?

Jak zmienia się ciało? Jak o siebie dbać w tym okresie?

Budowa ciała mężczyzny – ciałopozytywność, różnorodność, akceptacja.

Męskie problemy i dylematy w okresie dojrzewania.

Spotkanie V

Jak stworzyć dobry związek? Po co ze sobą chodzimy? Jakie zachowania są pożądane w związku, a jakie niedopuszczalne.

Czym jest miłość, a czym zakochanie. Co wpływa na nasze uczucia i wybory. Kto nam się podoba, w kim się zakochujemy, z kim wchodzimy w relacje intymne?

Co innego oprócz seksu można robić, by pokazać, że się kocha?

Jak sobie radzić ze złamanym sercem.

Czy jest się już gotowym na „pierwszy raz” i czym tak naprawdę jest ten mityczny „pierwszy raz”.  Kiedy według prawa można podejmować kontakty seksualne? Jak się do tego zabrać „ż głową”? Dobre i kiepskie powody podjęcia współżycia.

Porozmawiamy też o asertywności, czyli jak nie ulec presji środowiska rówieśniczego w podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu współżycia.

Spotkanie VI

Co oprócz przyjemności może przynieść seks, czyli o chorobach przenoszonych drogą płciową. O odpowiedzialności za zdrowie swoje i drugiej osoby. Omówienie wybranych chorób. Czym jest wirus HPV? Czym jest wirus HIV? Jak można się nimi zakazić? Czym jest AIDS? Jak zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

Czym tożsamość płciowa i orientacja psychoseksualna? Co to jest norma seksualna?

Nieheteroseksualność – fakty i mity.

Jaki wizerunek kobiety i mężczyzny kreują media?  Jak to wpływa na sposób, w jaki postrzegamy siebie i innych. Podjęty zostanie temat dotyczący seksualizacji dziewcząt i chłopców i związanych z tym zagrożeń. Porozmawiamy też o stereotypie płci.

 

Spotkanie VII

O antykoncepcji. Kiedy i jak podjąć rozmowę dotyczącą „zabezpieczania się”, wspólna odpowiedzialność za wybór metody i tego konsekwencje.

Omówione zostaną następujące tematy: czym jest antykoncepcja i do czego służy, jakie cechy powinna mieć dobra antykoncepcja, miesięczny cykl kobiecy, rodzaje antykoncepcji: naturalna, mechaniczna, chemiczna, hormonalna, ich wady i zalety, wskazania zdrowotne,  wskaźnik Pearl’a.

Ciąża. Jak dochodzi do zapłodnienia. Czym jest i jak działa test ciążowy.

„Jestem w ciąży” – i co dalej? Kogo poprosić o wsparcie i pomoc? Omówienie hipotetycznej sytuacji i możliwych opcji dalszego działania. Jakie konsekwencje niesie ze sobą ciąża dla dziewczyny, a jakie dla chłopaka?

Spotkanie VIII

Zagrożenia związane z pornografią, cyberbullingiem i groomingiem.

Cyberprzemoc. Na jakich zasadach można utrwalać wizerunek drugiej osoby i umieszczać go w sieci? Konsekwencje zamieszczania nienawistnych lub poniżających materiałów w sieci. Jak bronić się przed przemocą w sieci? Jak nie być internetowym przestępcą?

Kiedy możemy być ofiarą uwodzenia w sieci i jak się wtedy zachować. Sygnały ostrzegawcze.

Czym jest pornografia? Jaką funkcję pełni w życiu młodego człowieka? Czy z filmów pornograficznych można czerpać wiedzę? Jak pornografia kształtuje nasze wyobrażenia o: seksie, wyglądzie partnerki/partnera, relacjach międzyludzkich? W tym kontekście znów odwołamy się do problemu seksualizacji kobiet i mężczyzn. Porozmawiamy o zagrożeniach związanych z pornografią, szczególnie, jeśli chodzi o pokazywanie sytuacji przemocowych i nierealnych. 

Spotkanie IX

Granice, na które możemy sobie pozwolić w relacjach z innymi. Czym jest asertywność? Kiedy warto i należy być asertywną/asertywnym? Jak radzić sobie w sytuacjach, kiedy ktoś przekracza nasze granice? O rodzajach przemocy i sposobach radzenia sobie w takich sytuacjach. Jak uniknąć molestowania, jak je przerwać i gdzie zwrócić się o pomoc.

Podsumowanie kursu. Odpowiedź na ostatnie pytania.