Oferta dla dzieci w wieku 9 – 12 lat
Jesteś rodzicem, więc:
⇒ czujesz, że ważne jest by Twoje dziecko było przygotowane na zmiany, które lada chwila zaczną się dziać? By rozumiało czym jest dojrzewanie, po czym poznać, że już się zaczęło, nie bało się miesiączki, polucji nocnych, pierwszych fascynacji miłosnych i coraz częstszych wahań nastroju?
⇒ chcesz, żeby umiało zadbać o swoje granice, uchroniło się przed „złym dotykiem”, nie padło ofiarą powszechnie dostępnej pornografii?
⇒ zależy ci na tym, by było tolerancyjne i szanujące innych, otwarte na różnorodność świata, empatyczne i nieulegające stereotypom?
Zapewnij mu edukację, która pomoże zrozumieć siebie i swoje uczucia, akceptować zmieniające się ciało oraz o być przygotowanym na naprawdę burzliwy okres 🙂
Prowadzę zajęcia dla dzieci w wieku 9 – 12 lat i sprawiają mi one nie lada satysfakcję. Na każdym spotkaniu widzę i słyszę, że dzieci nie chowają się w odizolowanej bańce i już w tym wieku wiedzą sporo o seksualności. Lub mają mnóstwo nie zawsze poprawnych przemyśleń. Pudełko na anonimowe pytania zawsze wypełnia się w błyskawicznym tempie, a każde z nich jest powodem do długich rozmów. Długich i mądrych, bo dzieci pytają o naprawdę poważne sprawy.
Ze względu na wiek zajęcia prowadzone są stacjonarnie w Warszawie i okolicach – warunkiem jest zebranie się grupy minimum 5 chętnych osób. Napisz do mnie, jeśli jesteś zainteresowana/ny ofertą – aleksandra.rasz@zaminute.pl
Program zajęć z edukacji psychoseksualnej dla dzieci 9 – 12 lat, spotkanie trwa 60 minut
Spotkanie I
Tożsamość
Cel: Bliższe poznanie uczestników i prowadzących, zapoznanie się ze wzajemnymi oczekiwaniami, osoby prowadzącej i grupy, stworzenie kontraktu gwarantującego szacunek dla różnych poglądów.
Rodzina
Cel: Wzbudzenie refleksji nad rolą rodziny ( z poszanowaniem rożnego typu rodzin, opieki osób nie będących rodzicami, samotnych rodziców, itp.)
Poruszane tematy: Role w rodzinie, różne typy rodzin, co w rodzinie jest ważne, idealny rodzic/opiekun, czy łatwo jest być rodzicem, kim ja jestem w rodzinie.
Spotkanie II
Dojrzewanie dziewczynek
Cel: Zwiększenie wiedzy nt. procesu dojrzewania u dziewczynek (fizycznych: zmiany hormonalne i ich konsekwencje, zmiany w budowie ciała, układy rozrodczy żeński oraz procesy psychiczne). Miesiączka.
Poruszane zagadnienia: Co to jest dojrzewanie? Co się wtedy dzieje w ciele i w głowie? Czego mogę się spodziewać? Jak się przygotować? Jak sobie radzić z dojrzewaniem i nie zwariować? Rola języka w mówieniu o płciowości i seksualności człowieka.
Pozostałe: higiena, czy na pewno jestem zdrowy/a, jakie są normy w kontekście rozwoju i dojrzewania.
Spotkanie III
Dojrzewanie chłopców
Cel: Zwiększenie wiedzy nt. procesu dojrzewania u chłopców (fizycznych: zmiany hormonalne i ich konsekwencje, zmiany w budowie ciała, układy rozrodczy męski oraz procesy psychiczne).
Poruszane zagadnienia: Co to jest dojrzewanie? Co się wtedy dzieje w ciele i w głowie? Czego mogę się spodziewać? Jak się przygotować? Jak sobie radzić z dojrzewaniem i nie zwariować? Rola języka w mówieniu o płciowości i seksualności człowieka.
Pozostałe: higiena, czy na pewno jestem zdrowy/a, jakie są normy w kontekście rozwoju i dojrzewania.
Spotkanie IV
Zauroczenie i zakochanie. Strefy psychologiczne, czyli kogo i jak blisko do siebie dopuszczam.
Cel: Zwiększenie świadomości nt. roli emocji i uczuć. Uświadomienie sobie sfer bliskości, do których chcemy dopuszczać innych.
Poruszane zagadnienia: Zauroczenie a zakochanie a miłość. Po co się ze sobą chodzi? Jak dowiedzieć się, czy ktoś mnie lubi? Jakie mamy sfery bliskości? Kogo i jak blisko do siebie dopuszczam? Jak wyznaczać swoje obszary bliskości? O asertywności. Sfery nieprzekraczalne dla innych.
Spotkanie V
Skąd się biorą dzieci, czyli cały ten szum o seksie
Cel: zwiększenie wiedzy na temat procesu zapłodnienia i rozwoju płodu w łonie matki
Poruszane zagadnienia: układ rozrodczy człowieka, plemniki, komórki jajowe, jak rozwija się płód w łonie mamy, co to jest ciąża, dojrzałość do seksu,
Spotkanie VI
Chłopiec czy dziewczynka?
Cel: zwiększenie wiedzy na temat mechanizmu determinacji płci z uwzględnieniem różnic pomiędzy płcią biologiczną a płcią psychologiczną, pierwsze rozważania dotyczące stereotypów płciowych, co robić, gdy spotykamy kogoś, kto nie zachowuje się jak „typowy chłopak/typowa dziewczyna”.
Poruszane zagadnienia: płeć biologiczna, tożsamość płciowa, szacunek dla innych, pojęcie stereotypu i ograniczeń z niego wynikających.
Spotkanie VII
Pedofilia i molestowanie seksualne, oraz łatwy dostęp do pornografii, czyli zagrożenia
Cel: Jak skutecznie odmawiać, czyli asertywność. Co zrobić, gdy ktoś pokazuje nam treści pornograficzne? Co gdy przypadkowo wyświetli nam się strona dla dorosłych? Dlaczego nie warto dowiadywać się jak wygląda seks sięgając po pornografię?
Poruszane zagadnienia: kiedy dobrze jest powiedzieć „nie”, czy dorosły ma zawsze rację, czy dorosłego zawsze trzeba słuchać, strategie jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, do kogo zwracać się o pomoc, przemoc, czym jest i jak na nią reagować, przemoc rówieśnicza na tle seksualnym, zagrożenie wynikające z dostępu do internetu oraz pojęcie sekstingu
Spotkanie VIII
Podsumowanie
Cel: Posumowanie wiedzy, zadawanie pytań, zamknięcie procesu nauki.
Poruszane zagadnienia: Co było najciekawsze, co się nie podobało, jakiej wiedzy zabrakło, czego się nauczyłeś/nauczyłaś, czy jeszcze coś wymaga doprecyzowania, czy czegoś nie rozumiesz, najważniejsza zdobyta w trakcie spotkań wiedza – podsumowanie.
*
Wszystkie zajęcia prowadzone są metodą warsztatową, oprócz krótkich prelekcji dzieci mają dużo przestrzeni do zdawania pytań, pracę w grupie, samodzielne opracowywanie tematów, rysują, przedstawiają swoje prace, prowadzą dyskusje itp.
Podczas każdego spotkania będzie omawiana porcja anonimowych pytań zadawanych przez dzieci na temat seksualności – pytania na kartkach będą wrzucane przez nich do specjalnego pudełka.